Heklede glassbrikker <3

Jeg har lenge tenkt at jeg skal hekle meg en del glassbrikker - og nå er jeg igang.

Her er oppskriften jeg bruker. Den har jeg hatt nedskrevet på en papirlapp leeenge og vet ikke opprinnelsen til den.

Men er evig takknemlig til den det måtte være som kanskje har laget den helt selv <3 

1. Hekle 6 lm som du setter sammen til en ring med en kjm.

2. 3 lm, hekle 19 st i ringen. Totalt 20 staver. Avslutt med kjm i 3. lm.

3. 4 lm (= 1 st+1 lm), hekle deretter *1 stav, 1 lm* ut omg og avslutt med 1 kjm i 3 lm.

4. Kjm i lm buen. Hekle i lmbuen 2 st, 1 lm, 2 st, hekle 1 lm, hopp over to staver og hekle stavgruppe  i lmbue. Det vil bli 10 stavgrupper. (Første stav på omgangen - 3 lm) Avslutt med kjm i 3. lm. 

5. Hekle 7 st i lm i midten av stavgruppen, og 1 fm i lm mellom stgruppene. Avslutt med kjm i lm.

Klipp av tråden, fest den og press brikken lett evt. stiv den litt hvis du vil det :-)

Har valgt å hekle i Mandarin Petit fra Sandnesgarn og det ser ut til å bli passelig størrelse for meg.

Er usikker på hvor mange jeg skal hekle men det blir nok 12++.

Kjenner jeg meg selv rett så blir det nok til det er tomt for garn :-)

Kanskje blir det så mange at det kan bli noen å gi bort som en liten gave også!

 #hekling #glassbrikker #oppskrift #håndarbeid #bomull

Crocheting theese lovley glass coasters! Yhe yarn is Mandarin petit from SandnesGarn and I'm using needle number 4. I love the colours <3

5 kommentarer

Hobbystua

27.02.2014 kl.19:18

Så fine glassbrikker du har heklet i flere fine farger. Dette var en smart ide så takker for at du deler mønsteret her:-) Flotte og dekorative og en fin gave og gi bort og ikke minst ha selv:-))

majessysslerier

27.02.2014 kl.19:31

Hobbystua: Tusen takk :-) Har tatt i bruk mine allerede :-) og jeg må jo strikke opp resten av garnet ,så jeg får laget en fin gave jeg kan gi bort!

Hekleri og Ra

27.02.2014 kl.21:08

Så flotte glassbrikker :-) Og noen kjempeflott farger :-)

majessysslerier

27.02.2014 kl.21:57

Hekleri og Ra: Takk - de var superraske å hekle så det har blitt en del allerede :-) Det ble mange av ett garnnøste!

Hekleri og Ra

28.02.2014 kl.20:10

Må kanskje prøve de jeg og :-)

Skriv en ny kommentar

majessysslerier

majessysslerier

45, Levanger

Når jeg ikke er på jobb liker jeg å strikke, hekle, lese, lage mat, bake og å gå tur i skog og mark. Dette vil bloggen bære preg av. Nå når det nærmer seg jul vil bloggen preges av at jeg liker alt som hører til av forberedelser til advent og jul. Følg meg gjerne på instagram: majessysslerier